Udržitelnost Rocket League esportu se po nedávných oznámeních velkých organizací stala naléhavým tématem. Tým BDS, úřadující mistr světa RLCS, naznačil přehodnocení svého zapojení kvůli obavám o ziskovost. To vyvolalo další diskuse mezi zúčastněnými stranami v odvětví o problémech a možných řešeních životaschopnosti Rocket League esportu.
Udržitelnost v esportu je zásadní téma, které v poslední době nabývá na síle, zejména v soutěžním prostředí Rocket League. Minulý měsíc Team BDS, významná švýcarská esportová organizace a letošní mistři světa RLCS, odhalila významné změny. Tým “přehodnocuje svou pozici a investice” na soutěžní scéně s odkazem na nedostatečnou dlouhodobou ziskovost. Toto rozhodnutí vedlo k odchodu hráčů, kteří vyhráli šampionát, a podnítilo strategický obrat směrem k výchově mladších talentů a zároveň k podpoře scény prostřednictvím alternativních iniciativ.
Sadly the rumors are true.
— G2 Stilgar (@AlbanDechelotte) October 26, 2024
At G2, we love Rocket League, not only because this is a great game to watch, but also this team has been our first step in North America as an organization and we always received immense support from the fans. Unfortunately, the support we get from the… pic.twitter.com/7AV0IsSjfd
Jak uvádí server Esports Insider, po oznámení týmu BDS se k obavám o udržitelnost připojilo několik dalších organizací, včetně TSM a G2 Esports. Takové upřímné diskuse jsou v odvětví esportu neobvyklé, protože zúčastněné strany se často zdráhají veřejně řešit strukturální problémy. Hlavní organizace nicméně zdůraznily svůj závazek zůstat na Rocket League scéně i uprostřed těchto potíží.
Rostoucí náklady spojené s udržováním soupisek se staly hlavní překážkou. Alban Dechelotte, generální ředitel společnosti G2 Esports, na sociálních sítích zdůraznil, že současná podpora od vydavatele Psyonix a organizátora turnajů BLAST pokrývá pouze “20 % nákladů na provoz Tier 1 soupisky“. Tento nepoměr nutí organizace, aby se při udržování svých soutěžních ambicí ve velké míře spoléhaly na firemní sponzoring, což vytváří nejistou rovnováhu mezi investicemi a návratností.
Systém sdílení příjmů není dostatečný
Mnozí se domnívají, že stávající model sdílení příjmů od společnosti Psyonix, iniciovaný v roce 2019 pomocí herních předmětů, nabízí omezenou úlevu. Týmy získávají podíl z prodeje herních předmětů, ale tento systém do značné míry závisí na popularitě hry a sledovanosti. Naproti tomu jiné esporty, například Counter-Strike, zavedly robustnější modely, které týmům poskytují značné možnosti příjmů vázané na významné události.
Navzdory problémům došlo k určitému pozitivnímu vývoji. BLAST nedávno oznámil navýšení prize poolu na 5 milionů dolarů pro sezónu 2025 RLCS, což má pomoct oživit soutěžní scénu. Kromě toho má zavedení nových formátů a mimosezónních akcí za cíl rozšířit možnosti hráčů v esportu Rocket League. Společnost Psyonix vyjádřila pokračující podporu ekosystému a uvedla, že bude úzce spolupracovat s týmy.