Šachy jako esport může na první pohled znít nezvykle, zvlášť když se vezme v úvahu bouřlivý vývoj soutěžního hraní videoher v poslední dekádě. Vzniká však iniciativa, která si tuto myšlenku osvojila a snaží se ji posunout na novou úroveň. Projekt TakeTakeTake, který začal jako fantasy šachová aplikace, získal pozornost šachové komunity. Do popředí se postavil bývalý mistr světa Magnus Carlsen, zatímco vedení reprezentuje Mats André Kristiansen.
Kristiansen v rozhovorech často zdůrazňuje, že šachy se v posledních letech dramaticky proměnily. Online turnaje, kratší časové limity nebo oblíbený Fischer Random podle něj přibližují hru více k diváckému „sportu“, jaké známe například z klasického esportu. Velký důraz klade na diváckou přitažlivost: „Nezáleží mi na tom, jestli je to esport nebo sport, chceme, aby šachy oslovily široké publikum,“. Ve zmínkách o případné lize naráží na týmový formát, který by mohl poskytnout více příležitostí pro sponzory a příběhy nových hvězd.
TakeTakeTake se proto snaží přinést atraktivnější model sledování. Ve své aplikaci nabízí komentovaný průběh partií, upozornění na potenciálně klíčové tahy a krátké analýzy. Uživatelé mohou zkusit „uhodnout“ příští tah velmistra nebo si přečíst reporty o klíčových okamžicích. Společnost láká na uznávané experty, včetně komentátorů a velmistrů, kteří pomáhají formovat budoucnost projektu. Někteří hráči včetně Carlsena a dalších špičkových velmistrů vidí v týmech a nových formátech velký potenciál.
Nový krok k esportu
Magnus Carlsen se také nedávno připojil k prestižní severoamerické organizaci Team Liquid. V herní komunitě je tato událost vnímána jako průlom. Šachy se začínají stavět bok po boku kompetitivních titulů a přibližují se statusu plnohodnotné esport scény. Carlsen, který již 14 let vévodí světovému žebříčku FIDE, doplnil sestavu Team Liquid krátce poté, co ji posílil také Fabiano Caruana. Představitelé organizace označili příchod legendárního velmistra za největší spolupráci ve své historii. Carlsen zároveň působí jako ambasador nadcházejícího Esports World Cup, kde se šachy objeví poprvé v historii, a to s rekordním prize poolem 20 milionů dolarů.
Zatím není jisté, nakolik se šachy v budoucnu přiblíží plnohodnotnému esportovému titulu. Turnaj Esports World Cup a iniciativa TakeTakeTake však jasně ukazují, že cesta ke komerčně úspěšným a divácky atraktivním šachům je otevřená. Nyní záleží na tom, zda do ní vstoupí i další organizace, sponzoři a samotní fanoušci.
2vanmc